چرا ترشح انسولین در دیابت نوع 2 توسط سلول های بتا متوقف می شود؟

27  ژوئن 2019 - با توجه به افزایش پیش رونده ی مقاومت سلولها به انسولین، بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 از افزایش قند خون و عواقب بسیار گسترده ی آن رنج می برند. پس از سالها بیماری، تولید انسولین توسط بدن این بیماران متوقف می شود و بیماران باید برای کنترل قند خون خود، انسولین تزریق کنند.

چه چیزی باعث عدم تولید انسولین توسط سلولهای بتا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود؟ محققان مرکز درمانهای احیا کننده ی (CRTD) در دانشگاه فن آوری درسدن (TUD) همراه با همکارانشان در کالج امپریال لندن و دیگر موسسات تحقیقاتی انگلستان، کانادا و ایتالیا متوجه ی اندرکنش قابل توجه سلولهای جزایر با یکدیگر شدند. دانشمندان دریافتند که سلول های بتای پانکراس که به صورت خوشه هایی(جزایر) در کنار یکدیگر قرار گرفته اند دارای ارتباطات بسیار قوی با هم هستند و پاسخ آنها به افزایش سطح قند خون توسط گروه های کوچکی از سلولها بنام "سلولهای رهبر" هماهنگ می شود. نتایج این تحقیق در Nature Metabolism منتشر شده است.

پروفسورGuy Rutter  از امپریال کالج لندن و پروفسور دیوید هادسون (که اکنون در دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا است)، مدرکی در این مورد ارائه دادند. محققان برای نشان دادن این واقعیت در حیوانات دیگر از قبیل گورخر ماهی و موش ها، یک روش تصویربرداری نوآورانه را ابداع کردند که به آنها اجازه می داد رابطه ی سلسله مراتبی سلولهای بتا را در یک موجود زنده مشاهده کنند.

دانشجوی دکترای مرکزCRTD، لوئیس دلگادیلو سیلوا، یکی از دو نویسنده ی اصلی این مطالعه گفت: ما شاهد آن بودیم که در این ارگانیسم های مدل، وقتی سطح قند خون افزایش می یابد، پاسخ سلول های بتا از سلول های رهبر آغاز می شود. هنگامی که سلول های رهبر را بطور انتخابی حذف کردیم، هماهنگی در پاسخ های بعدی به گلوکز، از بین رفت. تجزیه و تحلیل ریاضی نشان داد که سلول های رهبر دارای نقش کنترل کننده ای بر سایر سلولهای بتا هستند. علاوه بر این، محققان توانستند نشان دهند که برخی از سلولهای بتا حاوی یک امضا مولکولی منحصر به فرد هستند که به آنها امکان فعال تر بودن متابولیکی و احتمالا حساسیت بیشتر به قند را می دهد.

بر اساس این یافته ها، دانشمندان اکنون در حال مطالعه ی اهمیت سلول های رهبر در توسعه ی دیابت هستند. دکتر Victoria Salem ، از کالج امپریال لندن، گفت: برای ما مهم است که درک کنیم آیا سلول های رهبر با توسعه ی دیابت، مستعد تخریب می شوند و آیا می توان آنها را برای حفظ پاسخ قوی و نرمال انسولین برای کمک به درمان این بیماری، هدف قرار داد؟

لوئیس دلگادیلو سیلوا می گوید: برای درک بهتر نقش سلول های رهبر در عملکرد جزایر، ما مجموعه ای از ابزارهای جدید را برای مطالعه ی zebrafish ابداع نمودیم که به ما کمک می کند تا سلول های بتا را توسط تابش نور بر روی آنها فعال و یا غیرفعال کنیم، همچنین با تکنیکهای جدید می توانیم سلول ها را بطور جداگانه در طول زمان رصد و دنبال کنیم. با استفاده از این ابزارهای جدید، ما قادر خواهیم بود که از تعداد سلولهای بتا که توسط یک سلول رهبر کنترل می شوند، و این که چه ژن هایی هویت یک سلول رهبر را تعیین می کنند، مطلع شویم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-beta-cells-insulin-diabetes.html